torstai 23. maaliskuuta 2017

Upeita taiteita edullisesti ( taide)

Otsikon sana "taiteita" tulee Turusta. Olin kuvaamassa urheilua 20v sitten ja kävin torilla. Siellä nahkahattuinen mies myi "Thaimaataidetta" eli ylikirjavia merimaisemia ym. Vieressäni rouva pukkasi toista kylkeen ja sanoi. "Hei tual o taiteit mennäks kattoon"!

Taidemaalariliiton teosvälitys on tapahtuma, jossa kuvataiteilijat koettavat myydä jyryttämättömässä ( kuratoimaton, eli kaikki työt kelpaavat) näyttelyssä Kaapelitehtaalla töitään yleisölle. Sattuneesta syystä kävin katsomassa.
-
Seuraavan kuvakavalkadin voisi kirjoittaa auki kahdella tavalla. Suomeksi sanottuna vittuilla 95% kammottavasta jäljestä, tai voisi koettaa analysoida, mistä tilanne johtuu. Toki osaan vastata siihenkin, Suomesta puuttuu koko kuvataiteen kentästä kriittinen keskustelu. Taidelehdessä sitä joskus koetetaan käydä - mutta vain miniatyyrinä ja yksi puheenvuoro kerrallaan. Lehdet eivät aiheesta kirjoita, taiteilijoiden some hymistelee toistensa duuneja ja kuten valokuvankin suhteen, kriittiset keskustelunavaukset vaietaan kuoliaaksi tai....kirjoittajan henkilön kimppuun hyökätään.
-
Tein töitä 47 maassa ja kävin aina kun mahdollista taidenäyttelyissä, joita olen kuluttanut kohta 40 vuotta ahkerasti..paitsi viimeisinä vuosina. Visuaalisen laadun jyrkkä heikentyminen on johtanut siihen, etten viitsi, alan voida pahoin ja tulen vihaiseksi.
Taiteilijan pitää olla yhteiskunnan peili, josta me voimme katsoa suoraan pahuuden ytimeen. Taiteilijan tehtävä on kunnioittaa toiseutta ja kritisoida omilla keinoillaan maailmaa, jossa elämme. Nyt kyseessä olevasta näyttelystä löysin vain pari-kolme työtä joissa  sivuttiin kipupisteitä.
-
Suuri osa materiaalista (HUOM ei kaikki!) oli kelvotonta värien hukkaa ja epätoivoisia plagiaattiyrityksiä.
Kandinsky, Picasso, Pollock ja muutama muu olivat plagiaattilistan kärjessä, nooh taiteilijat kutsuvat tätä pastissiksi--mutta tyylin toivotonta jäljittelyä se vain on, kun omaa sanottavaa ei ole.
-
Suomen kirous on apuraha-apparaatti. Niin kuvataiteessa kuin valokuvauksessakin. Apurahamekanismin ymmärrän vaikkapa lastenteatterin suhteen, ilman apurahaa sitä ei olisi, mutta taiteilijan on oltava substanssiltaan rikas ja tavoitettava itse ostava yleisönsä - kuitenkaan mielistelemättä sitä. Apurahamekanismit - jotka perustuvat rakenteelliseen korruptioon, nepotismiin, tutunkauppaan ja mielistelyyn pitää purkaa, jotta kuvataide saa ilmaa siipien alle.
-
En ole Thaimaataulujen puolesta ja toivon, että jokaisessa kodissa olisi esillä jotain muutakin kuin Ikean  Manhattan skyline juliste. Purkuehdotukseni karsisi taiteilijoista pois aluksi muuhun työhön 90% - mutta tuon  tervehdyttämisen jälkeen alkaisi nousta esiin rajumpaa, todellisempaa ja myös viihdyttävämpää kuvaa. Tätä ei kuitenkaan tapahdu ja taiteilijat jatkavat Suomessa onnetonta rimpuiluaan TE-toimiston, kansanopistojen opetustyön, apurahamekanismien ja KELA:n välillä.
Ongelmana muutoksen suhteen on, ettei kouluissa ole mitään mediakritiikkiin viittaavaakaan tai kuvataiteen ja valokuvan aukilukemisen opetusta. Meillä lapsia ei opeteta katsomaan kuvia, kunnioittamaan visuaalista viestiä ja haluamaan kuvataidetta seinillemme.
-
Huomaatko että kuvat on otettu puhelimella, suothan anteeksi, ettei laatu ole se - jota yleensä tarjoan.



Ensin esittelen oikein fiksun koiran, joka pikaisen vilkaisun jälkeen käänsi selkänsä kuville. Näytteillepano on pakostakin aika karu ja saa aikaan sen, että kuvista muodostuu vaikeasti hahmotettava sillisalaatti.


On selvää, että taiteiljoiden pitää ansaita elantonsa, mutta 1850 euroa tästä ja niin monen muun taulun ylihinnoittelu...ei korreloi mitenkään visuaalisen suoritteen kanssa. Mikäkö minä olen jotain sanomaan? Minulla on hyvä taidekoulutus. Hyvä taiteen historian koulutus ja laaja alueen lukeneisuus. Olen ammattikuvaaja, kuvittaja ja teatteri AD. Osaan arvioida kuvatekijän osaamista ja uskon kykeneväni erottamaan naivistin työn sellaisesta - jossa taiteilija ei vaan osaa.


Kirjoitin Thaitaiteesta ja se myynee eniten Suomessa nytkin. Maaseudulla seiniä peittää kammottava kaksimetrinen merimaisema ihan liian usein. Sitten suomalainen taiteilija koettaa jotain samanlaista epäonnistuen täysin, osaaminen ei riitä. Olen käynyt Bangokissa kadulla jossa hm..plagiaattoreita istuu rivissä kymmeniä. Heistä suuri osa on kovan taidekoulun käyneitä ja vaikka he tekevät eurooppalaiseen huonoon makuun sopivaa kamaa - he tekevät sen ammattitaitoisesti. Kävin yhden heistä omassa studiossa jossa oli todella rajua kamaa pakolaisleiriaiheesta. Mutta kukaan ei sitä osta - hän sanoi. Niinpä hän maalaa suomalaisille auringonlaskuja. Tulee mieleen komisario Wallanderin isä, joka maalasi samaa aihetta koko elämänsä, joko metsolla tai ilman.


Esillä oli paljon Juusokarhun tekemältä näyttävää suoraan putkesta maalausta. Voit sanoa pitäväsi tuosta vain koska sinua ärsyttää se, mitä kirjoitan. Taiteessa on kuitenkin oma kieli ja kielioppi. Niin on valokuvauksessakin. Vahingossa ei pysty tekemään roskaa, jos on ammattilainen. Yrittämällä sellaista kyllä syntyy.



Yllättävän paljon oli näitä täyspeitteisiä maalauksia, yhden värin dominoidessa koko pinnan. Tällä on oma taustansa -20 luvun venäläisesssä taiteessa. Mutta ne kuvat suurennettuine fontteineen - olivat kapinallisten taiteilijoiden voimakkaita manifestejä. Ei tällaista lankkuaidan sutimista.


Kuten enimmäkseen - erootiikka oli poissa, sitä ei uskalletta kaksinaismoralistisessa maailmassamme tehdä. Jossain sitä piilotettuna näki, piilotettuna - siis ahdistuneena. Abstraktia oli paljon, valtavasti. Näiden kohdalla on tapana sanoa: "kyllä minäkin tuollaisen tekisin". Se on vaarallinen lause. Mutta tämän näyttelyn suhteen aivan realistinen.
-

Tästä eteenpäin voit katsoa itse ja muodostaa mielipiteen. Jos olet erimieltä tai samaa mieltä tai ihan mitä tahansa ota yhteys niin julkaisen vastineesi. jore.puusa (ät) kolumbus.fi















Joukossa oli myös, hmm...valokuvia.



Tämän  veistoksen tms. kohdalla minua alkoi naurattaa ja oli pakko lähteä vetämään happea. Keisarin uudet vaatteet ja stiignafuuliaa.
Tai sitten en vaan ymmärrä mitään, sekin on mahdollista"